..

..
" Kadang-kadang ALLAH sembunyikan matahari, DIA datangkan hujan dan petir. Kita bersedih dan tertanya tanya ke mana hilangnya matahari, rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi yang indah. "
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Friday, February 22, 2013

Pengalaman Bersalin - Part 2

17 November 2012 - 1.00pm

Masuk spital, angkut segala beg (nsb bek mmg dh ready awal2 dlm kete, mmg tuk segala kemungkinan) register diri. Then nurse follow tunjukkan bilik. Wkt ni sempat lg men2 ngn anak2 sedara. Sekali lg, nurse masuk. Tuk cucuk kt bontot, bg mengeluarkan segala kumbahan di dalam bdn. huhuhu....cucuk yg ni sakit oo. Sengal sgt. Pas cucuk tu, nurse kate. Kui 2pm kite msk labour room yer. Yg aku, awal giler masuk labour room. Xsakit ni mcm ne nk bsalin. (mcm biasa soklan dlm ati jerlah) Xsampai 10minit, ak dh berlari ke toilet. Wohooo! 


17 November 2012 - 2.00pm

Nurse dtg bgtaw. ready yer kite msk labour room skrg. Aku pun ok jerlah. Nurse tya, nk kerusi sorong tak. Aku kata tak payah la, saya tak sakit ni. Leh jln lg. hehehe....Sblm nak ke labour room tgkt 2, sempat la peluk cium mak, adik2, and akak. Mintak restu moga dipermudahkan smuanya. Waktu ni, mak la muka yg paling risau. Syg mak ketat-ketat. Actually, secara kebetulan plaks, mak sedara aku bertugas jadi bidan aritu. So perasaan gementar tu ilang laaa skit. Dalam masa yg same hubby temankan masuk labour room. TERUJA! yesss....teruja adalah perasaan paling ketara sebenarnya. Tp xberani sgt nk tunjuk. Sbb nti mak lg risau, sbb anak nyer dh xrope nk g bsalin. Dah rope nk g jwp exam jer...hehehe.


17 November 2012 - 2.00++pm

Bidan a.k.a mak sedara kuh. Datang sembang2 sat. Tya ade rase sakit ke tak. Aku ckp belum lg. Then dia kate, ok kite ready yer. Cik mala nk pecahkan air ketuban ni. Aku pun, yerlah sbb mak sedara kan, cuak tu ilang lah skit demi skit. Yang pasti aku tak putus berdoa, moga semua dipermudahkan. Fikiran aku sentiasa pikirkan perkara2 yg positif. Yeay! ianya sgt2 membantu. Sbb mbuatkan kite dlm keadaan releks sgt2. Waktu proses pemecahan air ketuban tu, alhamdulillah....aku xrase sgt sakit. Mmg proses dlm keadaan cool, tenang & xsakit. Taw2 je dh settle. 


17 November 2012 - 3.00++pm - 6.00++pm

Lepas bidan settle proses memecahkan air ketuban. Dlm 2-3jam pastu, bidan dtg cucuk lg tang bontot, untuk mematangkan paru2 baby. Waktu ni, kontraksi sakit tu. Mmg dh bermula. Tp bermula dr sakit yg boleh ditahan. Still lg boleh gelak2 dgn hubby.... Sembang mcm2 citer dgn hubby. Spi bile dh abis citer, ckp ngn hubby. Lamenye, bile i nk bersalin ni. Pastu usap2 perut, baby cptlahh kuar...mummy & daddy xsabar dh ni nk jp. Dlm masa yg same, mak mertua & adik2 ipar mai. Sempat la jgk drg jgk aku dlm 5minit dlm labour room tu. Terharu sgt ok. Bidan a.k.a mak sedara aku plaks, asyik tya. Dh kerap sakit blum, ak ckp dh. tp leh thn  lg ni. Dia gelak je, xpe pasni sakit sgt bgtaw yer. 


17 November 2012 - 6.00++pm - 7.05pm

Haaaa, bermula sejam yg myakitkan. Suh hubby pgl bidan. Ckp ngn bidan, sakit sgt dh ni. Tak tahan dh. Cik Mala tgk, dh bkk 8cm ni. Kite tggu skit lg yer. Klu sakit sgt, jgn teran taw. Ni oksigen, bile sakit sgt, pki oksigen ni ok. Aku pun ok. 1/2jam pastu, mmg sakit yg xleh nk digambarkan. Pegang tgn hubby xlepas2 dh. Cik Mala dtg tuk cek, ok kite ready yer bsalin. Doc dtg kejap lg. Pastu Cik Mala suh mengiring. Dia kate, pasni klu sakit, teran ok. Aku dh mula pelik dah, xkan aku nk bsalin dlm keadaan mengiring. Xpenah dgr pun. Tp mcm biasa ar, soklan dlm hati. Ikotkan aje. 2x aku meneran. Cik mala kate ok gud. Doc dtg, ok amylia kite ready yer. Doc suh duk terlentang. Sempat la dia ajar care2 mcm ne nk bsalin. Dlm ati xputus doa, pikiran releks amy releks. Its time! 

Ckp ngn doc, doc dh sakit ni. Ok bismillahirrahmanirrahim....teran kuat yer amylia. Tarik nafas pjg2. Jgn putus nafas. Hehehe....name pun xde pengalaman. Semput ditengah jln. Nafas xcukup pjg. Sblm menunggu kontraksi ke-2, sempat lg Cik Mala ajar. Klu nafas xckp pjg, try curik nafas. Ok, dtg l kontraksi ke-2....tak lepas jgk. Wkt tu rs mcm give up sbnrnyer. Masuk kontraksi ke-3 xlepas jgk. Dh mula mgarut ckp ngn Hubby..." I xboleh doktor, abg jom la blk"....Ya Allah...pe ke bende aku mgarut. " Tibe-tibe doc jerit, kemon amylia, kepala bby dh nampak ni...." Tibe-tibe rase dtg semangat baru. Alhamdulillah....Akhirnya kui 7.05pm selamat lahir ke dunia puterikuh. Wkt sessi mjahit plaks, doc suh pandang bby yg drg bersihkan. Hubby kt sebelah menangis kegembiraan. "Kite dpt bby gurl...time kasih syg"...Alhamdulillah jgk, wkt sessi menjahit ni.. Allah swt permudahkan lg. Spi aku sdri xtaw mcm ne rase kene jahit tu. Klu org tya, sumpah ak cume leh ckp, xsakit. Aku cume taw, doc kate...ok dh settle. Tahniah yer amylia, pasni jage diri leklok, jage bby leklok.... :)

Sesungguhnya....aku mmg bersyukur sgt Ya Allah swt. Atas segala yg Kau permudahkan. Mmg tak terjangkau dek fikiran cetek ku ini. Bertapa indahnya nikmat yg Engkau berikan.... Amin....





Bermulalah sessi bpantang plaks :
ok yg ni mmg nangis!


NUR AUNI QAISARA BT MUHAMMAD WAFI



























With Daddy yg TERUJA :)

Auni with Opah & Makcik2 nyer.

Auni wth Nenek & Daddy

Add caption

Auni wth Opah & Mak Ude :)

Ari 1st mate celik bukan men, dia pun teruja kot tgk rmi sgt keliling myambutnyer :)

3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...