..

..
" Kadang-kadang ALLAH sembunyikan matahari, DIA datangkan hujan dan petir. Kita bersedih dan tertanya tanya ke mana hilangnya matahari, rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi yang indah. "
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Friday, February 22, 2013

Pengalaman Bersalin - Part 1

Alhamdulillah, Auni pun dh 3bulan...rase nyer dh tiba masa yang sesuai tuk aku coretkan kenangan 'Pengalaman Bersalin' aku...sebelum diri ini kelupaan pada kesakitan yang ditanggung...hehehe.


09 November 2012

Dtg check-up dgn Dr Fauziah, Dr tya, ade tanda pe2 tak. Aku juz cakap perut rase sengal2...kdg2 rase mcm nk mai period tu. Ala-ala hint nk sengugut. Then doc kate, urm klu mcm gitu mggu ni awak kene blk kg dah la. Insya allah, mggu ni awak bsalin. Aku???? biar betik doc ni,mcm konpiden je. due date rase mcm lame lg. 25 November 2012 pttnye. Blur nye hal, ak duk sengeh2 je ngn doctor tu. (dlm hati, eleehhh dr ni saje laaaa tu nk suh ak blk awai....keje opis dh laaa tgh blambak2, dgn br pindah umah nye) Balik2 umah, hubby semangat suh siap2 packing brg ak ngn brg bby smua... tp ak??? Halaaaa, jap laaa...bg settle kemas umah dulu. yerlah br pindahkan. Xsenang ati ooo, klu blk kg. Umah tgh bselerakan. So 2-3 aritu mmg gigih + kental sgt aku mengemas segala bagai. Dh settle, br ati gumbiraaaa nk lik Kg, yeay!!!


17 November 2012 - 9.00am

Bersiap2 dari umah, konon nya nk g check-up dgn Dr Raofah Hospital Perubatan Islam, Ipoh. Sbb selama aku register kat situ, br skali je dpt suai kenal ngan doctor tu. Dlm kepala otak, dh duk plan nk ajak hubby g tgk wayang, shopping, jenjalan Jusco baru kt Ipoh. Wah! semangat2. 

17 November 2012 - 11.00am

Masuk bilik dr, dh semangat. Mummy nk intai-intai bby la (scan). Dr tya, ade pe2 tanda x. Aku jwp same mcm aku jwp dgn Dr Fauziah. Dr Raofah juz senyum je, dia tya nk scan bby x? opkosss laaa nak kan. Then doc suh baring, wkt doc duk setting2 scan dia. Aku dh senyum lebar je. Mummy nk jp bby ni. Br doc nk scan  perut ak, tibe2 doc kate, Eh! perut awak menegang ni. Sakit x? aku plaks, hehehe.....dia mmg kerap mcm ni doc. tp sy ok je. Rs sengal2 je. xdelah sakit sgt....
Then doc, letak blk scan dia. Pki sarung tgn,
Doc :  sy nk seluk bwh leh x? 

Aku : urp....ok. (dlm ati, apsal plaks doc ni. xpe relek amy releks)

Doc : seluk2...ok 1, 2, 3, 4 sambil senyum2.  - (seyesly, mmg xsakit ok) Dah settle tu, doc pegang perut...urm dh bkk 4cm la awk. Awk xrase sakit ke. Dh bekfes blum ni?

Aku :  Eh, yeker doc, xbekfes lg ni (pikiran dh blur2, hubby dh sengeh2)

Doc :  Ok, awk g bekfes dulu, kui 1pm masuk blk, register kt bwh tuk warded. Beg2 smua dh ade dlm kete           kan??? So, arini awk bersalin (sambil senyum2)

Aku : urm..ok doc. (Blur, sgt blur ok, knp kene bsalin rini? xsakit pun? xsakit , mcm ne nk bsalin. Soklan         smua dlm ati jerk)

Kuar dr bilik Dr Raofah, hubby dh sengeh asyik senyum jerk. Xtaw bini dia ni ngah blur xhengat. Hubby tya, nk bekfes ktne. Aku slumber je kite g Jusco bley. I ade nk beli brg. Hubby, u biar btoi ni. Dh bkk 4cm taw. Jauh ni dr spital. Halaaaaa, boleh laaaa. I btoi2 nk beli brg ni. Brg tu ade kt Jusco je. I ok la, xsakit pe pun ni. Suh blari pun ok ni. Ngeh3x. Dlm xbape nk konfiden, hubby ikotkan jua bini dia ni. Otw nk ke Jusco, masing2 kol mak. Bgtaw yg ak kene warded arini. 


17 November 2012 - 12.00am

Jaya Jusco, Super Kinta, Ipoh. Hubby tya, rini dh nk bersalin. Cepat nk mkn pe. Order je pe u nak. Nti pasni kene pantang. Hahaha! ati ngah dup-dap kot. Lapar, tp xdak selera dah. I nak nasi ayam jerlah. Hubby? Nasi Ayam je....order la yg len. Nti u teringin. Halaaa, i teringin Nasi Ayam la ni. Hubby ikotkan aje. Seyesly, lapar sgt. Tp ati ngah dup dap makan pun xbape nk selera. Aku mkn sikit je. tu pun hubby paksa, takot kononnyer aku xdak tenaga nti nk bsalin. Pas mkn, masuk JJ jap, sempat weh shopping baju 2-3 helai. hahaha...Sepanjang shopping tu, hubby asyik tya je ok ke x. Sakit ke x. Settle semua, br sedar nk dkt kui 1pm dh. Sampai kt spital, mak, adik n akak aku smua dh tggu. Mak bebel2 jgk, dh bkk 4cm, jenjalan jauh2. Aku sengeh je. (Actually, smua pelik...dh 4cm ak still xrase sakit, korang pelik. Aku lg ar pelik. Tp dlm masa yg sama bsyukur sgt2)




to be continue :

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...