..

..
" Kadang-kadang ALLAH sembunyikan matahari, DIA datangkan hujan dan petir. Kita bersedih dan tertanya tanya ke mana hilangnya matahari, rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi yang indah. "
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Friday, July 12, 2013

Ujian Ramadhan

3 Ramadhan :)

Pejam celik dh ramadhan ke-3 kita arini, 2ari blalu dgn sgt baik. Walaupun 2ari sahur dh mkn keluar blk. Omak aiii...stress sungguh, xtaw la knp...selera mkn ok tiptop time sahur. Tp dh selesai mkn, leh plak perut melonjak2 suh kuarkan smua blk. Stress kejap! xphm knp...

Ikotkan rini plan ngn hubby nk blk awal, nk bbuke kat Tapah. Tp mlm semalam btoi menguji kesabaran iman , mental & fizikal. Kui 2pagi wehhhhh baru dpt tido...tu pun xbape nyenyak, arini masuk opis pun dua-dua dh mcm hape je. Sbb nye, Auni meragam bgi nk rak....seyesly 8month, ni 1st time dia btt pangai giler-giler. Sbb nye dia xselesa nk tido, seseme & batuk. uwaaaa...seyes aku sgt stress. Lg stress bile mgenangkan anak aku xsihat sbb bjangkit dgn org...

Aku bukan lah nk menidakkan ujian Allah swt. Tp yg aku tak bleh nk hadam. Ade jgk mak bapak yg dh taw anak sakit (asma/lelah/atc) tp bt anak mcm xde pe. Ko nyusahkan diri ko aku xheran, tp ni ko nyusahkan org len. Acaner citer nyer tu....

Kisahnye, pengasuh kt umah aku ni ade bela sorang bdk ni. Umur dlm 1thn++. Ade asma, aku ni pun kdg2 amik anak aku. Kesian tgk bdk ni, baring je tepi dinding layan perasaan. xaktif mcm bdk len. Main apetah lg, mmg xpenah aku npk laa bdk ni main dgn bdk2 pgasuh yg len. Pengasuh aku pun spi susah ati nk jage budak ni, sbb mkn xmo, minum xnak. Sbb tiap kali dia mkn ke minum ke....sure muntahkan blk. Bg aku, mebi bdk ni trauma nk mkn. Yerlah muntah, penattt kot. Rase semua tenaga ilang. Berat bdk ni pun, same berat haaa ngn anak aku.

Aku kesian sgt tgk bdk ni, pttnyer dlm usia dia gitu. Dia ptt jd bdk yg aktif. Bkn budak yg terbaring duk layan perasaan. Tp dlm kesian2 aku ni, aku menyampah tgk mak nye. Penah kot beberapa kali terserempak wkt amik anak, kompom kt tgn tu ade plastik aiskrim, keropok, air kotak. Pastu bile anak tu merengek npk mak dia, "jom kite blk ...mama ade bwk aiskrim tuk hawa, ade kopok, tgk ni"  wtfish!!!! seyeslyyyyyy aku xleh hadam mak mcm gini. Ko terang2 npk anak ko xsihat. lagi mau hadap bende2 gitu kt anak ko. Aku bkn la nk kate aku pdi jage anak. Tp aku rase masing2 ade otak kot bleh pk.

Yerlah...mebi ko pk, owhh klu anak xsihat, Bleh bwk g spital. Sedut gas. Nti sihat la blk. Mebi gitu kot pemikiran mak dia ni.Sanggup bwk anak dia tiap2 bulan p spital. Kdg2 spi kene thn wad 3-4ari. Adoiihai laa mak, xkesian ke ko kt anak ko eh. Tp tu la, bile anak dia dtg sokseksoksek bwk virus seseme, batuk, demam, bjangkit kat budak2 len. Itu yg aku stress sgt. Bile dh teruk sgt anak ko, baru la dok thegeh-thegeh bwk p spital. Tinggalkan virus tu kt bdk2 yg len. Aku paham, tu risiko yg aku kene tgg bile anta anak kat org. Aku cube positifkan akal dan fikiran, terima dgn ati yg terbuka. Tp klu dh slalu sgt, xmampu hadam weh kepala otak aku ni. Lebih2 lg pg2 aku anta anak elok sihat, petang amik dh sokseksoksek....mlm duk ngamuk xleh nk tido.

OH MY! Pe yg perlu ku lakukan skrg,.....:(

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...