..

..
" Kadang-kadang ALLAH sembunyikan matahari, DIA datangkan hujan dan petir. Kita bersedih dan tertanya tanya ke mana hilangnya matahari, rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi yang indah. "
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Friday, September 20, 2013

Kenapa Swasta ?

7month..alhamdulillah..kejap btoii mase blalu...dh 7bulan kandungan ku.

Check-up 

Actually rmi yg bertanya...kdg2 mcm sindir pun hade...kenapa aku cekup & bsalin kt swasta. Bkn sbb tlampau byk duit atau sbb nk membazir ye. Sebabnye...hubby aku adelah org yg tersangat lah bz, dan tersangat la mementingkan mase keje dia dan paling btoi org yg xsuke membuang masa dengan menunggu. Yess! itu adalah hubby aku...klu di paksa menunggu sedangkan dia ade choice len. Mmg dia akan amik choice len. Mcm tu jgk dlm kes cekup bulanan aku ni. Dr anak 1st mmg penah aku usulkan cekup klinik KK biasa. Lebih details n xbyk kuar modal. Dia stuju...tp awal pg spi depan klinik....dh bderet org menunggu. Mmg harapan aku jerlah nk cek-up kt situ. "nk cekup je spi kene amik 1/2ari ....xpyh la syg..i sanggup byr jela" Bkn sbb dia xblh bsabar..tp yerlah ak sebagai wife kene lah kot paham situasi dia. So dengan penuh tawakal dan doa...kental la aku cekup bulan2 dengan klinik biasa. Actually mmg klinik pakar tuk ibu2 mgandung & bsalin. Wpun, rmi duk mcm sindir2 aku...takut2kan aku. Konon blagak sgt xnak cekup gomen..nti bsalin de pe2 prob ke gomen jgk. Kdg2 korang ckp lgsg xpk perasaan mak buyung ni kan..sedey taw :(

Kenapa aku xg sendiri je??? yg ni mmg xboleh bt pe...sbb hubby aku every month mmg dia sdri yg nk bwk aku. Dia sdri yg nk taw perkembangan anak dia. Baby 2nd ni pun mcm tu gak...dia still nk teman aku g check-up. Bab kos, so far bg aku & hubby...still under control. Tak membebankan pun rasenyer lg. Selalunye..dlm RM100-RM150...skali cucuk & scan. Xpenah lebih pun dari itu. Kire oklah kan. 


Bersalin 

Kekdah nye....sbb wkt 1st baby org duk takot2kan aku. Kononnye bile dh cekup swasta nk bsalin kt gomen. Dorang xkan layan. Nti drg layan mcm nk xnak je kt spital.  Susah hati taw mak buyung time tu. Pastu bile decide nk bsalin swasta..ade plak sore-sore sumbang kate nti klu tak bsalin normal, kene operate kos mcecah berpuluh-puluh ribu. Kejam sgt korang kan. Gigih lah mak buyung time tu mengoogle, cari info telefon hospital2 kt perak. Kental taw tak.

Akhirnya nasib bek ada mcik sedara yg keje bidan...bagi byk info ttg hospital ni. dah kumpul semua maklumat, terus bg info kt hubby. Alhamdulillah...hubby ok. Tak cukup dgn cari info...kami sdri g jp doktor tuk sahkan info yg kami dapat. Yerlah,ade kate ..kdg2 swasta ni ade cas-cas tersembunyi. Kang ternganga plak nk bayar bil kan. hehehe....


Alhamdulillah...smua nye berjalan dengan lancar. Hubby pun puas hati. So bagi aku, depend pade diri kite sdri. Mampu atau tidak. Ckp2 org tu persetankan je...yg peknen ko..yg bsalin ko. Ko sdri taw tahap keupayaan ko mcm ne. Aku penah rase mcm ne sakitnye kene sindir...sakitnye org perli2 kononnye kite ni nk menunjuk...pedihnye bile org takut2kan ko. Bak kate hubby aku...biar lah org nak kate pe...yg susah cari duit tu I...I taw pe yg  terbek tuk anak & wife I. Klu ko rase ko mampu...teruskan. Bagi yag terbaik dan selesa tuk anak & wife ko.

1 comment:

  1. selagi bukan mintak duit orang,selagi tak sampai berhutang pedulikan mulut orang..kalau ade insuran mungkin la diam sikit..ada dengar insuran mulut?takde lagikan?hehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...